A sajtolt étolajok alkotóelemei

Miért jó egészséges táplálkozás szempontjából a hidegen sajtolt napraforgó étolaj?

 

Most pedig nézzük meg a sajtolt étolajok jellemzőit!

A hidegen sajtolt étolajok nem érintkeznek semmiféle adalékkal, oldószerrel, vegyi anyaggal a feldolgozó üzemben történő gyártás során. Nem vonnak ki belőlük semmilyen értékes természetes tartalmat. Ezek az étolajok 100 %-ban étkezési napraforgómagból készülnek.  100%-ban mentesek a génmódosított összetevőktől. A magot legtöbbször nem hántolják, ezért a sajtolásnál a héja alatti összes vitamin, valamint a lecitin is bekerül az étolajba. Ezek miatt természetes eredetű antioxidánsokban, telítetlen zsírsavakban, vitaminokban ( E, F, C, B, D vitaminok), valamint ásványi anyagokban gazdagok. A napraforgó természetes vitamintartalmának köszönhetően kimagaslóan sok E-vitamint tartalmaznak, amit öregedésgátló vitaminnak is neveznek.

A hidegen sajtolt étolajok néhány fontosabb TERMÉSZETES (azaz nem hozzáadott!!) alkotóeleme számszerűsítve tájékoztató jelleggel:

Karotinoid-tartalom: 1,1 mg/kg (a finomított étolajnak 0,3 mg/kg)

Esszenciális zsírsavakban gazdag

E-vitamin tartalom (tokoferol): 770 mg/kg. Napi ajánlott bevitel felnőtteknek: 10 mg (a finomított étolajban csak 650 mg/kg van)

Magas ásványianyag-tartalom (a finomított étolajénak a többszöröse)

Vastartalom: 2,0 mg/kg (a finomított étolaj vastartalmának 20-szorosa)

Foszfortartalom: 20 mg/kg (a finomított étolajénak a 10-szerese)

Szterin-tartalom: 3700 mg/kg (a finomított étolajban 2700 mg/kg van csak)

Forrás:  Olaj, szappan, kozmetika - A Cereol Növényolajipari Rt. Magyarország, az Unilever Élelmiszergyártó és Mosószergyártó Rt, és a MÉTE növényolajipari szakosztályának lapja

Az E-vitamin (tokoferol) hatása a szervezetre:

Részt vesz a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjében, valamint a folyadékháztartásban. Javítja a sejtek regenerációs folyamatát, ezért különösen hasznos betegség utáni, legyengült állapotban. Véd a káros hatású szabad gyököktől, vagyis antioxidáns. Óvja az oxidációtól az A-vitamint és a többszörösen telítetlen zsírsavakat. Egyetlen molekula E-vitamin 200 telítetlen zsírsav molekulát képes megvédeni az oxidációtól. E-vitamin hatására javul az A-vitamin-ellátottság is.
A szívroham közben vagy közvetlenül utána beadott E-vitamin megóvhatja a szívizmot a további károsodástól.
Antioxidáns hatása miatt javasolt a fogyasztása szívbetegeknek, megelőzhető vele az érelmeszesedés. Erősíti az immunrendszert, különösen idősebb embereknek hasznos. Jó hatású tüdőbetegségek esetén, segítséget jelenthet Parkinson-kórosoknak, mivel enyhíti az izomrángásokat. Hasznos lehet a spontán vetélések megelőzésében.
Kedvező hatást gyakorol az idegrendszerre, a szexuális teljesítőképességre. Jó értágító és alvadásgátló, csökkenti a vérnyomást és vizelethajtó. Megfiatalítja a bőrt és a hajat, megakadályozza a durva hegek képződését.
Sportolóknak, különösen testépítőknek többlet E-vitaminra van szükségük a megfelelő izomfejlődéshez, mivel javítja az izmok teljesítményét, késlelteti kifáradásukat.
Zsírban oldódik.

Forrás: natursziget.com

Az F-vitamin (telítetlen zsírsavak) hatása a szervezetre:

A linolsavat, a linolénsavat és az arachidonsavat sorolják ebbe a csoportba. Az F-vitamin segíti a szervezetben a telített zsírok elégetését. Befolyásolja a belső elválasztású mirigyek működését, kalciumot juttat a sejtekbe.
Megakadályozza a koleszterin lerakódását az erekben. Megelőzhetők vele a szív- és érrendszeri betegségek. Elősegíti a növekedést és a szervezet más élettani folyamatait. A telített zsírok elégetése révén elősegíti a fogyást. Egészségesen tartja a bőrt és a hajat. Bizonyos fokú védelmet nyújt a káros sugárzások (például röntgensugár) ellen.
Zsírban oldódik.

Forrás: natursziget.com

A lecitin hatása a szervezetre:

A téli hónapokban időnként megfordul a fejünkben, hogy ebben a hidegben valahogy semmi sem az igazi. Nem elég, hogy fázunk, fáradékonyak vagyunk és ingerültek, de még a napsütés is ritkaság. Ráadásul, mintha az agyunk se úgy vágna, ahogy szeretnénk. Mondhatnánk, hogy ez már bizony a korral jár - bár sokak esetében azonban mégis inkább tudományos alapja van a szellemi gyengülésnek. A napraforgó héja alatt megtalálható a lecitin. Mivel héjalás nélkül préselünk (és persze mert nem használunk oldószereket, vegyi anyagokat a gyártás folyamán), a napraforgóban természetesen megtalálható lecitin nagy része benne marad az étolajunkban.

"Létezik két B-vitamin származék, melyek jelentőségét csak az utóbbi években kezdte felfedezni a biokémia, a vegyészet, illetve az orvostudomány. E két vitamin, a kolin és az inozit, számos egyéb előnyös tulajdonsága mellett az idegrendszerre, agyunk működésére, a memóriára hat jótékonyan. Mindkettő a lecitin fő alkotóeleme."

Forrás: lecitin.hu

"A lecitin mint természetes zsírszerű anyag az úgynevezett foszfolipidek csoportjába tartozik. Poláros-apoláros felépítése miatt a sejtfal fontos építőeleme. Különösen a csontvelő, az idegrendszer, a szív és a máj gazdag lecitinekben. Ezek az anyagok befolyásolják többek között a zsírok és a koleszterin szállítását a vérben, valamint az epe alkotóelemeként részt vesznek a zsírok emésztésében is. Számos élelmiszer, köztük a tojássárgája, a répa, a hüvelyes növények és a növényi olajok gazdagon tartalmaznak lecitint."

Forrás:  tudatosvasarlo.hu

A lecitin képes lebontani a zsírtesteket (például a koleszterint), s így megakadályozza az erek falán való lerakódásukat.

Forrás: lugositas.info

Az omega-6-zsírsavak

Az omega-6-zsírsavak (linolsav-származékok) fő forrása pl. napraforgóolaj. Egy felnőtt napi szükséglete kb. 4 g, mely 2 kávéskanál napraforgóolajnak, ill. 1 marék mandulának vagy diónak felel meg. Valamivel nagyobb mennyiségben védelmet nyújthat a szívkoszorúér-betegséggel szemben, 25 g-nál több napi bevitel azonban fokozza a szabad gyökök termelődését.

"Naponta kb. 20-30 g hidegen sajtolt növényi olaj fogyasztása szükséges az immunrendszer kiegyensúlyozott működéséhez. Aminek hatására növekszik a sejtvédő antioxidánsok mennyisége a szervezetben, amely gátolja a korai öregedést. Egészsége érdekében térjen át a hidegen sajtolt olajokra. Kész ételbe keverve családját is megóvja a civilizációs betegségek egy részétől."

Forrás: a Természetgyógyászat.info című szaklap cikke

Napraforgó mag cinket tartalmaz: ez a tápanyag elősegíti a gyógyulási folyamatokat. 
Forrás: Dr. Anne Deans: A terhesség ABC-je (332. oldal)

Az oldalon olvasható információk tájékoztató célt szolgálnak, nem helyettesítik az orvosi kezelést illetve szakvéleményt. Amennyiben Ön betegségben szenved, forduljon szakemberhez!

 

Nyomtatás E-mail